برگزاری آموزش نرم افزار کاربردی Mathcad در فیزیک در دانشگاه کاشان

۱۸ آذر ۱۴۰۲ | ۰۱:۳۶ کد : ۲۲۹۲۱ آخرین اخبار
تعداد بازدید:۶۶

همزمان با هفته ی پژوهش، جهت آشنایی دانشجویان و محققین علوم ریاضی و تجربی، کارگاه تخصصی آموزش نرم افزار Mathcad در فیزیک توسط دکتر قریشی، دانشیار محترم گروه فوتونیک پلاسما از دانشکده ی فیزیک ارائه و برگزار گردید.
دکتر سید محمد باقر قریشی خاطر نشان کرد: این نرم افزار که دارای سابقه ی 20 ساله می باشد، به تازگی با بروز رسانی خیلی عالی خود، جهت انجام محاسبات پیچیده ریاضی ، فیزیکی ، شیمیایی و حتی آماری  و شبیه سازی های مرتبط با این علوم، به بازار آمده ، خود را در خور رقابت با نرم افزار های قدیمی همچون میپل ، متلب ، متمتیکا و یا پایتون مطرح نموده و از بابت ملموس بودن و  نزدیک بودن زبان برنامه نویسی به الگوهای  مطرح شده در علوم  و همچنین داشتن توابع و پیش فرض های بسیار مفید ، تا حد زیادی گوی رقابت را از دیگر نرم افزارهای اشاره شده ربوده است.
وی کنترل فرآیند تبدیل واحدهای اندازه گیری کمیات فیزیکی را یکی از قابلیت های مهم این نرم افزار عنوان کرد و افزود: دانشجویان با استفاده از این نرم افزار در محاسبات کمیات و توابع فیزیکی و حل معادلات دیفرانسیل ،کمتر دچار اشکال خواهند شد.  
دکتر قریشی با بیان اینکه از آنجا که خیلی از قیود دست و پا گیر در برنامه های ریاضی را این برنامه با پیش فرض های خود مرتفع نموده است، خاطر نشان کرد: به این لحاظ در بین محققان علوم محاسباتی جایگاه ویژه ای را برای خود باز نموده است.
در این کارگاه با ارائه ی ویژگی های این نرم افزار و حل چندین مثال از کاربردها و توانایی های آن برای تحلیل  مسائل اپتیکی و کوانتومی ، دانشجویان از توانایی های آن آگاه شده ، به نحوی که در برخی مواقع ، دانشجویان ارائه ی مسئله نموده و با پرسش و پاسخ، به جوابهای خیلی سریع توسط نرم افزار می رسیدند.       


نظر شما :